LoggaHampaProdukter

Var med som exempel.

on .

Länk till artikeln där My aka Lchf ingenjören skrivit om oss som lyckats och lite om varför vi lyckats som vi gjort och vad som hänt dom senaste åren inom just lchfkost. Jag håller med till fullo då jag har tyckt det senaste året eller åren kan man säga att det är väldigt mycket bakverk och liknande som i sig är bra att kunna ha som substitut till kalas eller en dessert. Men det är ju inte det som lchf för just viktminskning går ut på utan det är ju faktiskt att gå ner i vikt. 

Visst om man lyssna på Rössner eller vad han heter så kan man ju banta på gelehallon men hur kul kommer det bli. Men visst kcal in och ut helt rätt men inte att glömma vilka kcal man väljer och med dom hur mätt man blir väljer du fett till största mängd så ger det 3 gånger så mycket energi som kolhydrater gör vilket också leder till att man inte behöver äta så ofta då energin inte tar slut lika ofta. Sen är det ju så att en biff stekt i smör med smör och beasås till är ju gudomligt gott istället för något fettsnålt skit som smakar skit. 

Sen behöver man absolut inte vara så strikt som jag har varit och är men vill man verklgen tappa vikt så är det viktigt att vara strikt och inte äta massa bakverk även om dom är lchf anpassade så är det kolhydrater i dom och man överäter gärna dom då det är gott. Sån är iallafall jag det tar inte stopp fören det är slut så mina fusk dagar. (Bara lchfvänligt) Så barkar/lagar jag bara så att det täcker mitt begär efter sött och att det tar slut ganska snabbt alltså inte två eller tre dubbel sats av smetan till bullarna eller glassen utan mer max en eller en halv kanske. För på mig finns det inget stopp fören det är slut. 

Jag skämdes ju naturligtvis över detta förr när man var som störst och vägde över 230 kilo. Men nu vet jag ju varför jag gjorde som jag gjorde. Jag har ett matmissbruk och det kan bara styras med riktigt mat som mättar som fett och kött. För med fett så håller man sig mätt länge och man blir mätt och när man är mätt så är man inte speciellt sugen på annat. Så jag skulle säga att det kan hålla mitt matmissbruk i styr. Sen att man gick ner i vikt och var helt underbart pigg också ser jag som en bonus till mitt liv. För det jobbiga var faktiskt när man ätit en hel påse bullar och gick in på den första av två chips påsar som var inköpta och även var slut efter några timmar. Sen inte tala om munkarna som också köptes och var slut innan eftermiddagen. Det tog inte stopp. Men när jag hade vänner hemma eller vi var ute och åt till exempel så åt jag ju inte så mycket. Ville ju inte att någon skulle tänka att borde inte den tjockisen äta sallad? Så när någon såg på åt jag oftast inget eller väldigt lite. Men när jag var själv så åt jag ju för ett helt kompani. 

Just bara för att då kunde jag ju äta tills jag var mätt. Trots att jag ALDRIG var mätt så kunde jag ju iallafall äta utan att skämmas. Eller ja jag skämdes ju efteråt men inte medans. Men nu så fårjag inte dessa anfall eller vad man ska kalla det utan jag åter mig mätt på fett och lite protein och sen äter jag igen när jag är hungrig. Inte massa små ätande i mellan målen utan när jag är hugringe och tills jag är mätt. Sen så kan jag vara hungrig 3 gånger en dag och en gång en annan dag. Men det viktiga är att man äter när man är hungrig. Mycket fett och lite protein lite grönsaker om man känner för det. Jag är inte mycket för det. Mest massa onödiga kolhydrater men vissa lite broccoli eller blomkål ibland men inte varje dag inte. 

Sen här till saken att vi alla är olika och vi fungerar olika. Olika med hormoner och skit vilket gör oss unika som personer. Men Jag lovar att du behöver inte mer än 20 g kolhydrater om dag någonsin. Sen kan man naturligtvis "unna" sig någon gång vid jul kanske lite gott till kaffet. Men då ska man veta att man kan gå upp i vikt även om man håller sig till lcfhkost. För kolhydraterna ihop med fettet gör ju att kolhydraterna används först och fettet blir liggande. Men då striktar man bara till det så brukar det försvinna. 

Sen till sist om vad som verkligen får oss att bli galna när det kommer till viktminskning just det VÅGEN och STRESSEN. Under mitt första år nästan ett och ett halvt år hade jag inte tillgång till en våg och hade då inte någon stress om att gå ner i vikt. Jag lovar kilona rann av en. Den kom våg jäveln in i mitt liv och helt plötsligt kom stressen över att gå ner si och så på si och så tid. Men vad tror ni hände? Precis det hände ju inte. SÅ jag fick order av min personlige tränare Christian Att göra sönder min våg och kolla i spegeln istället. Nu tycker jag det är jobbigt och kolla i spegeln men det är en annan story vi tar en annan dag. 

Men stressen finns kvar och bara dom stunder jag tar en dag i taget och lever i nuet och verklgen kör strikt det är då jag tappar vikt. Stressen är hemsk. Sen om det är vikt stress eller stress på jobbet eller hemma eller på gymmet spelar ingen roll stress är inte bra. Så är det. Nu är jag sjukskriven på grund av stress och lite annat skit men det är jobbigt och tro mig om man kunde slippa så gör det släpp vågen och njut av maten. DÅ var det som bäst och då hade jag inte kvar på mig själv för det enda jag ville var att få vara pigg. 

Hoppas jag med dessa ord och även att My kan hjälpa er med hennes ord. Att förstå varför det inte alltid är rätt och lätt att gå ner i vikt. Sen måste man fatta att det tar tid. Det sker inte över en natt, det kan ta år. Men varför stressa? 

 

Puss och kram på er! 

 

Thess